7 oct. 2011

Iran - Ziua 3 - Shiraz

Luasem biletele de avion din prima zi - ni se spusese ca vom zbura cu un Airbus, ceea ce era mult mai sigur decat cu vechile Boeing-uri. Ca si celelalte mijloace de transport, foarte ieftin - 45 de euro, pentru o distanta de vreo 900 km.

Zburat deasupra Persiei -> munti cat vezi cu ochii, fara pic de verdeata (decat foarte rar...).

 
 Teheran



 Iran
  Iran

 Iran
 Shiraz
 Shiraz

Shiraz - Orasul Trandafirilor, Orasul Iubirii, Orasul Gradinilor, Orasul Poetilor :). 

Ajungand noi intr-o zi de vineri (echivalentul musulman al duminicii la crestini) tot orasul era practic inchis - mai putin muzeele. Am gasit cu mare greutate un loc sa mancam niste kebab, apoi am alergat ca de obicei dintr-o parte intr-alta a orasului - in ciuda faptului ca eu imi doream cel mai mult sa stau intr-o gradina, sa ma asez pe o banca, sa lenevesc in asteptarea dupa-amiezii, sa ascult pasarelele si sa ma imbat cu mirosul portocalilor. :( 

In fine, am vizitat palatul construit pe cand Shiraz era capitala (pe la mijlocul secolului 18) - Arg-e Karim Khan, apoi Gradina cu Portocali (Bagh-e Naranjestan), cateva moschei, Gradina-Care-Ti-Fura-Ochii, etc. Am vazut vreo 3 gradini absolut fabuloase. 

Arg-e Karim Khan - resedinta lui Karim Khan (conducatorul Persiei din acele vremuri, intemeietorul dinastiei Zand, si cel ce a construit multe in Shiraz); unul dintre turnuri este inclinat, din cauza pozitionarii sale peste sistemul subteran de canalizare. Are o imensa gradina interioara.

Vedere exterioara
 Fatada interioara
 Vedere exterioara
 Turnul inclinat
Staui de ceara - Karim Khan si curtea 
Tinuta de epoca :)
 Gradina
 Tinuta de epoca :)
Gradina 
Gradina 
Gradina

Bagh-e Naranjestan - Gradina cu Portocali. Una dintre cele mai mici gradini din Shiraz, dar scoasa din "1001 de Nopti". Include si un pavilion somptuos, ultra-decorat (sfarsit de secol 19). Pe la sfarsitul anilor 1960 aici si-a petrecut ultimii ani de viata un ilustru expert in arta persana, Arthur Pope (american de origine), ulterior inmormantat in Esfahan. Ehe, sa tot stai intr-un asemenea locsor...

 Perete
 Tavan
 Vitralii
 Perete
 Tavan
  Tavan
 Perete
 Pavilion - exterior
 Gradina (vedere din pavilion)
 Gradina
 Gradina si pavilion
 Pavilion - intrare
Gradina si pavilion

Moscheea Martirului - Masjed-e Shohada - una dintre cele mai mari din Iran (~11,000 mp), construita prin secolul 13. Este in aceeasi incinta cu Mausoleul Regelui Luminii - Aramgah-e Shah-e Cheragh - superb decorat cu mii si mii de bucatele de oglinda. In respectivul mausoleu ne-a luat la intrebari un nene mai in varsta, care nu vorbea decat farsi, traducatori fiind niste pusti, refugiati din Afganistan. In Teheran nu prea ne baga nimeni in seama, dar in tot restul calatoriei am fost intampinati din 5 in 5 minute de cate un localnic zambitor cu "hello! where you from?!". Frecvent, dialogul continua (dupa raspunsul nostru"Rumania") cu "a, Rumania...  Rumania... and what do you work?", si imediat "how much money do you make?". Aici, in Shiraz, in mausoleu, eram intr-unul din primele astfel de interviuri...



De aici am mers la Gradina-Care-Ti-Fura-Ochii - Bagh-e Nazar, impreuna cu Pars Museum - un pavilion unde e inmormantat Karim Khan. 

 Pavilion
 Gradina
Gradina

Dupa-amiaza, un iranian de vreo 24 de ani s-a bagat in seama cu noi, si ulterior ne-a invitat pe la el pe acasa; eu nu am mers, si am incercat la hotel o noua aroma pentru bere: piersica. Yummy!

Mai jos sunt alte cateva poze facute pe strazile din Shiraz.







5 comentarii :

  1. Si restul pe cind? dar istorioare picante sunt?

    RăspundețiȘtergere
  2. Ej nebun, cât ai scris... Foarte tare. Da vezi c-a fost 45 de para, nu euro, beletu de avion.

    RăspundețiȘtergere
  3. "how much money do you make"?? complexa fraza. ala de la mausoleu intreba ceva de genu: "how much,month?",dar in loc de month am inteles mouse,i nu pricepeam de ce l-ar interesa cat e un mouse la noi :)

    RăspundețiȘtergere