21 iul. 2012

Muntenegru - Ziua 6 - Retur acasa

Returul a fost in sine o excursie. Am plecat pe la 6.45 din Becici, si am ajuns la Bucuresti pe la 2 noaptea.




Eh, iar parcursul a fost fabulos. 1.000 si ceva de km.


View Larger Map

Intai am mers pe langa malul marii. Am trecut apoi printr-un super tunel, si de acolo am ajuns la Lacul Skadar.







A urmat traversarea orasului Podgorica. Un mic sat, cu niste cladiri mai inalte, pe acolo...



De la Podgorica am plecat pe un drum de munte, atat de ingust incat abia incapeau doua masini una pe langa alta. Eram praf de frica pe acel drum...






Am trecut granita in Serbia, si m-am super ofticat ca la iesirea din Novi Pazar (oras de musulmani) nu am prins intrarea catre o biserica antica, situata intr-un decor incredibil (poza de mai jos e cu copyright pe undeva).


Apoi am trecut foarte aproape (10 metri) si de granita cu Kosovo, unde niste soldati sarbi vegheau incruntati :). De acolo am intrat intr-o zona super turistica a Serbiei, Kopaonik, unde se practica intensiv sporturile de iarna - poate ar merita investigat mai in detaliu...





Mai tarziu am trecut pe langa un superb masiv muntos - Varful Siljak.


Am travesat Banatul sarbesc (o parte din el), si am ajuns la granita Romaniei.

Una peste alta fost cam asa: Traseu: Becici –> Petrovac –> Misic –> tunel 4 km –> pe langa Virpazar –> pod peste Lacul Skadar –> Podgorica –> drum secundar prin munti spre Matesevo –> Andrijevica –> Berane –> Rozaje –> granita Serbia la Spiljiani –> Novi Pazar (Serbia). Via Michelin indica 4 ore, noi am facut 5 (cu drumul de munte plin de serpentine, mai ales de la Podgorica, foarte ingust, si foarte neplacut pentru pasageri daca mergi cu viteza prea mare – eu am scos cam 50 kmh medie, si nu i-a fost prea rau nimanui). Apropo, harti se gasesc cam la orice statie de carburanti.

Novi Pazar –> Kopaonik –> Brus –> Razbojna –> drumul mare spre Krusevac –> cam pe aici se termina serpentinele dure, dar drumul ramane montan. Apoi, destul de lejer (la Krusevac eram deja la aproape 8 ore de mers) prin Paracin –> Zajecar –> Kladovo –> Portile de Fier. Pana la granita cu Romania, de la plecarea din Becici, cam 10 ore si 30 de minute condus efectiv. Trecerea frontierei este dureroasa cand vii din Serbia – se pare insa ca exista o schema, si calatorii care nu au nimic de declarat pot trece vama romaneasca prin zona de Corp Diplomatic – dar este posibil ca asta sa fie exact mica intelegere cu granicerii, care pot fi foarte amabili sau foarte dificili.

Apoi, Drobeta - Bucuresti, cam 4-5 ore, depinde cum mergi. Noi am continuat sa mergem noaptea, si am facut 5 ore (9pm - 2am). Total: cam 19 ore excursia, din care vreo 15.30 ore  mers efectiv. 

In Serbia, de la Krusevac, am recuperat mult timp – Via Michelin indica traversarea Serbiei in 7 ore (de la Novi Pazar), noi am scos sub 6 ore, insa ne-a ajutat mult masina, mai ales in afara zonei cu serpentine.
Probabil ca timpul poate fi optimizat pe la serpentine, dar ai nevoie nu numai de un motor puternic si de frane fiabile, ci si de pasageri cu stomac de fier, si care sa nu se planga de postura de saci de cartofi :). Mai se poate incerca evitarea unor munti din Serbia (caci Muntenegru are doar munti, poate nu neaparat negri), insa ce castigi ca viteza pierzi pe distanta.

Pentru cei ce vin dinspre Cluj-Napoca / Timisoara, probabil ca este mai usor sa iasa pe Stamora-Moravica -> Smederevo -> Kraguevac -> Kraljevo -> Novi Pazar, insa traversarea Serbiei va insemna tot vreo 7-8 ore.

Din ce am citit prin insemnarile altor calatori, prin 2005-2006, Serbia & Muntenegru gemeau de aparate radar, mai ales portabile. Noi nu am intalnit niciunul in 10 zile pe acolo (ramane sa vad daca primesc ceva prin posta). Am trecut ca vantul prin sate si orase, si parea ok. Un singur calator ne-a semnalat prin flash existenta politiei in zona, deci nu sunt sigur cum functioneaza la ei sistemul de avertizare colegiala. 

Un comentariu :

  1. Si eu am trecut granita la Portile de Fier si da, trebuie toti sa stie ca pot sa treaca usor doar sa intrebe la granita unde sa se puna... noi, o masina din Germania si inca o masina am fost chiar scosi din coloana si trecuti separat... se vedea ca suntem turisti si nu cei din Mehedinti si alte judete de acolo care fac "micul trafic de frontiera".

    RăspundețiȘtergere