27 oct. 2012

Ziua 1 – Georgia, Tbilisi


Tbilisi (imi place la nebunie alfabetul lor, care are cam aceleasi sunete cu cel latin, dar se scrie altfel – de exemplu Tbilisi: თბილისი), este un oras foarte intins (726 km patrati, dupa Wikipedia, adica de trei ori mai intins decat Bucurestiul clasic cu cei 228 km patrati ai sai – care nu includ ce este in Soseaua de Centura, adica vreo 700 km patrati in total), cu o populatie de vreo 1,1 milioane de locuitori (1,4 conform Wikipedia). 




In partea centrala sunt foarte multe case relativ vechi, iar spre margini apar bine cunoscutele blocuri sovietice. 

Eh, aceasta zona centrala are de fapt vreo 3-4 subzone, pe care aveam sa le descoperim treptat, pe parcursul a cateva zile. Pentru inceput, am parcurs principala strada cetrala, bd. Rustaveli (numita dupa marele lor poet Shuta Rustaveli, autorul “Viteazului in piele de tigru” - poveste inclusa in celebra carte a copilariei, "Din marile legende ale lumii"). Mergand de la nord spre sud, dinspre Piata Rustaveli spre Piata Republicii, ai ocazia sa vezi o parte dintre cele mai atragatoare cladiri ale orasului .

Bd. Rustaveli




Opera (in renovare - dealtfel, se simt investitiile straine in tara, multe cladiri sunt reabilitate sau in curs de reabilitare)


Hotel Marriott in Piata Republicii


Muzeul de Arta


Fosta cladire sovietica a Parlamentului (mutat acum in alt oras), monumentul ridicat in amintirea celor 19 victime are revolutiei impotriva URSS



Piata Republicii


Eh, aceste fotografii au fost facute pe o vreme destul de nefericita, si nu fac prea multa dreptate orasului... Dealtfel, cand am ajuns, dupa cateva zile, in Erevan, pe o vreme spectaculoasa, am fost mult mai impresionat de acel oras, insa revenind la Tbilisi am realizat ca lucrurile nu erau asa intunecate cum pareau in prima zi... Recomand cu caldura (auto-reclama) parcurgerea si altor postari din aceasta calatorie, pentru un Tbilisi mai luminos!

Dupa un pranz copios am trecut in alta zona centrala, mai veche, unde cladirile, din pacate, aratau din plin patina timpului...




In varf de deal, de prin secolul 4 e.n., troneaza fortareata Nariqala (in prezent, ce a mai ramas din ea, dupa ce a explodat magazia de munitii prin 1827).


Cateva fotografii de sus, de langa fortareata (unde se ajunge inclusiv cu un teleferic foarte convenabil).




O biserica pe un varf de deal, langa dealul cu fortareata


Alte imagini mai insorite ale orasului





Inapoi jos in oras, am trecut raul spre est, si am intrat in alta zona centrala, veche, si cam praf (cartierul Avlabari). Imi amintea de Braila...







Copii veneau de la slujba de la marea catedra Tsminda Sameba (Sfanta Treime), inaugurata in 2004.



Catedrala






Zi de sambata fiind, numeroase cununiii erau oficiate in biserica. De asemenea, botezuri. Am remarcat doua aspecte interesante: primul, ca se oficiau mai multe cununii / botezuri simultan (3-4), si al doilea, ca se casatoreau oameni foarte tineri (cel putin fetele...).






In zona aceasta mi-au mai placut casele construite direct pe stanca.



Pe strazile principale din zona centrala nu exista semafoare, masinile trec in flux continuu (interesant de aplicat in Bucuresti, pe axa Piata Victoriei – Piata Unirii), pietonii traversand prin pasaje subterane, dintre care unele (majoritatea :) ) imi aminteau de filmul Irreversible...


Intre timp se cam facuse seara, si am mai prins cateva fotografii pe Bd. Rustaveli, pe unde trecusem ceva mai devreme.

Academia de Stiinte


Hotelul Marriott


Si o cina delicioasa la "Pivnita din Rustaveli"... De mentionat aici una dintre mancarurile traditionale, haciapuri, un fel de merdenea, sau de pizza cu branza, sau mai degraba de placinta cu branza, o bomba calorica (pentru fetele care beau doar apa plata cu lamaie, delicioasa pentru restul oamenilor), si care substituie cu brio painea...





Si ar mai fi de remarcat pe Bd. Rustaveli statuetele minuscule (nu mai mari decat o pisica) de la tot pasul...

2 comentarii :

  1. Ce erau tuburile alea gigantice din poza 16??

    RăspundețiȘtergere
  2. Daca te referi la chestiile alea din centrul fotografiei, atunci raspunsul este ca habar nu am. Erau inca in constructie, si noi am presupus ca ar fi vorba despre niste scene pentru spectacole, sau asa ceva...

    Daca nu te referi la ele, atunci nu prea am habar despre ce tuburi vorbesti... :)

    RăspundețiȘtergere