4 nov. 2012

Postfata - Georgia Armenia

Deci, am fost acolo. Cam asta a fost... Sper ca nu am sufocat cu poze si / sau cu impresii personale despre locuri si oameni. Faptul ca scriu abia la vreo doua saptamani dupa ce am fost (in loc de o relatare zilnica) face sa se piarda un pica din aroma primei impresii, insa este partial compensat de sedimentarea senzatiilor...



In esenta, a fost misto. Mi-au placut aceste teritorii. Am aflat despre istoria lor, si am mai pus cateva piese in locul lor in marele puzzle care este planeta. Si mi-a crescut interesul pentru alte teritorii foste sovietice – poate o sa am ocazia candva sa merg si prin Asia Centrala...

Recomandare: mergeti acolo! Ideea de a vizita aceste tari este poate mai putin infioratoare decat cea de a merge in Iran. Sau chiar in Israel (data fiind situatia actuala de acolo). Este aproape, si nu exista barbati barbosi inarmati cu kalasnikoave care sa ii ia la intrebari pe straini :). Si inca este ieftin.

Cateva mici informatii practice...

Preturi: cam ca in Romania. Fara a ne lafai, si in acelasi timp fara a ne refuza o bere si o friptura cand aveam pofta, a fost, cum am mai scris, cam 60 de euro pe zi de persoana (cu cazare cu tot, dar fara a include avionul pana acolo – 275 de euro).

Oameni: mai reci decat in Romania, oarecum similari cu cei dinspre vestul Europei. Aproape nimeni nu s-a interesat de unde venim si cum e pe la noi pe acasa (hmm, sau chiar, nimeni?! Mda, chiar nimeni...). Dar nici nu ne-am simtit agresati nicaieri. Din acest punct de vedere, orase foarte sigure – chiar ne povestea gazda din Georgia cum ca la ei, din 2006, nu mai sunt droguri (ma rog, parerea lui, nu am date oficiale).

Saracie: ca la noi, mai multa in Armenia, poate si in Georgia usor mai multa decat la noi. E mai bine decat in Bulgaria :). Sau decat in Ucraina. (imi dau cu parerea despre aceste patru tari intrucat am fost prin fiecare...).

Coruptie: nu stiu. Cica mare in Armenia, mai usoara in Georgia...

Mancare: delicioasa!!! Mai ales in Georgia, unde haciapuri este la mare cinste, si insoteste perfect orice friptura.

Ar mai fi de adaugat despre limba si alfabet (destul de important, pentru calatori). Ambele tari au alfabetul lor, cica dezvoltat de acelasi om (mai multe surse necesare aici...). Cel georgian este destul de prietenos pentru straini, in sensul ca are cam aceleasi sunete ca cel latin, doar ca difera semnele. Nu au litere mari, mici, de mana, de picior, etc. Insa cel armean este mult mai complicat - litere mari, mici, de mana, de picior. (glumesc, dar tot este unul complicat). Despre limba - multi oameni vorbesc, pe langa georgiana / armeana (in functie de tara aleasa), si limba rusa, asa ca te poti intelege cu ei in acest fel. Daca nu stii nici limba rusa, functioneaza limbajul gesturilor (mult mai bine decat in Japonia, de exemplu...).

Este fantastic de interesant modul in care alfabetul a influentat aceste regiuni, sau cum aceste regiuni au influentat alfabetul. Scopul meu nu este sa intru in mai multe detalii, insa pentru cel interesat aceasta poveste ar putea fi scrisa cu acul pe-nlauntrul ochiului....

Pentru cei ce vor sa investigheze acest domeniu, un punct de plecare ar fi numele calugarului cu pricina (care l-a inventat, adica, pe alfabet - Mesrop Mashtots)...

Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu