29 nov. 2012

Lisabona - Ziua 1

Toata lumea stie cate ceva despre Portugalia, insa putini stiu mai multe... (iar eu nu sunt unul dintre acestia). O tara de la marginea Europei (marginea "buna", ca sa zic asa), micuta, oarecum exotica... Centrul unui mare imperiu prin secolele 16-17, a fost destul de preocupata de posesiunile coloniale, si nu s-a implicat in marile razboaie din Europa decat putin, si fara tragere de inima... Multi mari exploratori au plecat de acolo catre marile intinse, Vasco da Gama fiind poate cel mai celebru (Fernando Magellan, alt portughez celebru, a "lucrat" pentru regele Spaniei).




In fine, nu asta am avut in minte cand am planificat excursia, ci convingerea ca 4 zile petrecute pe acolo sunt o idee foarte buna. Lisabona era mijlocul, nu scopul, si s-a ridicat la inaltime...

Sa incep cu inceputul...

Am gasit un transport foarte convenabil (plecare devreme din Bucuresti, retur tarziu din Lisabona), si un hotel la fel de convenabil - traiasca hotelurile de business care sunt goale in weekend si au in consecinta super-oferte (conditii de 4 stele la preturi de hostel - eh, sa nu exagerez, dar nici preturile nu au fost exagerate). Noi am tras la Hotel Açores Lisboa - a fost o afacere buna :) - langa o statie de metrou, la 10-15 minute distanta (cu metroul) de centru. Beton! Armat chiar!

Ajunsi in Lisabona la primele ceasuri ale diminetii am lasat bagajele la hotel si am plecat sa exploram per-pedes orasul. Din lipsa de timp inainte de plecare abia daca apucasem sa imi arunc o privire peste ghidul Lonely Planet, si tineam minte doar ca orasul are o zona centrala joasa, pe malul raului Tejo (Baixa - Chiado), cu doua dealuri pe cele doua parti ale sale - Alfama spre est si Bairro Alto spre vest. Cam asta e si esentialul pentru incepatori: in Alfama te plimbi ziua si admiri pietre si monumente, iar in Bairro Alto o arzi seara si noaptea, prin baruri si cluburi unde asculti muzica fado (De altfel, orasul se intinde pe sapte coline, asa cum ii sta bine unei metropole). Asa ca am plecat sa haladuim, fara un scop anume, doar sa simtim aroma orasului...

Din Praça de Espanha (unde sedea hotelul) coborand spre sud, am traversat un cartier calm, cald, si probabil scump.




In scurt timp am ajuns in Parcul Eduardo VII, unde un imens drapel al Portugaliei falfaia de zor...



Statuia Marchizului de Pombal (care a condus de facto Portugalia prin anii 1750-1780, cand a fost si un mare cutremur, care a distrus aproape complet orasul, reconstruit ulterior dupa planurile respectivului marchiz)


In jos, din Praça Marques de Pombal, cea mai fancy strada din Lisabona, Avenida da Liberdade, cu super hoteluri si magazine de lux...







...pana la Praça Dom Pedro IV...




... si de acolo imediat in Praça da Figueira...



... incepeam sa simtim fiorul cartierului vechi, Alfama. Am luat unul dintre tramvaiele din anii 1930, urcand pe stradute imposibil de abrupte...





... oprind intr-o piateta, Largo das Portas do Sol. (cred ca pietele mari se cheama Praca, iar cele mai mici - Largo). Acolo am servit niste pasteis, delicioasele produse ale patiseriei portugheze.



Priveliste superba deasupra portului turistic


Cateva indicatoare ne-au aratat ca suntem in imediata vecinatate a Castelului Sáo Jorge (emblema a orasului, ridicat de vizigoti prin secolul 5, intarit de mauri prin secolul 9, extins de crestini prin secolul 12, etc...)

In preajma castelului








Interesant cum frecvent pe cate o aceeasi cladire erau mai multe numere de strada...


Si majoritatea caselor aveau colivii cu papagali sau canari...

Apoi, vederi ale orasului, din castel







In castel, o multime de pauni care convietuiau pasnic cu o multime de pisici





Imagini din castel








De la castel am pus mana pe ghid (pe carte, adica), si am descoperit ca eram in mijlocul rutei turistice din Alfama, asa ca am purces la explorat temeinic.

Intai am urcat spre Igreja de Sáo Vicente de Fora, ridicata prin 1147...






Apoi am servit pranzul la un restaurant din zona, nu inainte de a ne minuna din nou de felul in care tramvaiele se strecurau pe stradute



Intremati dupa pranza, am vizitat si panteonul national, Panteáo Nacional,, unde sunt inmormantati cativa dintre eroii neamului (gen Amalia Rodrigues & co.)



Cum timpul trecea repede, ne-am grabit spre un alt punct de belvedere din Alfama, Largo da Graça, cu o superba biserica, mai ales interiorul - calm, muzica clasica, statui, imensa placere a sufletului (fara poze de interior, din pacate - am incercat sa respect interdictia de a face fotografii)





Inapoi in Largo das Portas da Sol, vasul de croaziera pleca maiestuos


iar noi am continuat plimbarea spre Baixo...


trecand pe langa o alta mare catedrala, zisa si , construita prin 1150...


In final am ajuns jos, in buza raului Tejo, in Praça do Cómercio, o imensa piata de vreo 38.000 de metri patrati, rezultata in urma cutremurului din 1755, si amenajata in acest fel incat sa inspire maretia imperiului portughez (de pe atunci).



si vederi de pe marginea Raului Tejo




Rua Augusta, calea pietonala care duce dinspre malul raului spre centru


Eh, si  Praça Dom Pedro IV noaptea...


si unul dintre funicularele care merg spre Barrio Alto... (interesant este ca in fiecare seara l-am vazut acolo, parca nu se misca niciodata)


Si, la final de zi, Av. da Libertade, noaptea



Inainte - Ziua 2 - Sintra

Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu