6 mai 2013

Piatra Mare - Lacul Rosu (Gavan)

Piatra Mare e cam pe aici, la est de Predeal, intre Predeal si Brasov:

O harta foarte buna se gaseste aici (daca o mai fi valabil link-ul): http://www.motoenduro.ro/wp-content/uploads/2011/06/postavaru_piatra_mare1_www.motoenduro.ro_.jpg

(din pacate, nu o pot incarca pe blog, datorita limitarii de dimensiune :(...)

Apoi, povestea e pic mai lunga... Noi am tras la Susai, vreo 7km departare de Cioplea/Predeal, pe un drum forestier, pe care iti vei cam demola autoturismul - deci, daca ai asa ceva, apeleaza la un prieten care are un 4x4.

In primul rand, despre cum am ajuns la Susai, un loc care in amintirile mele figureaza ca prima cabana de munte la care am ajuns, si am baut un ceai, in prima excursie pe munte, candva prin 1993 toamna, si care nu mai are niciun fel de legatura cu infatisarea prezenta - de fapt e un hotel plin de cocalari.

Venind de la Curmatura, socul a fost puternic. E drept, din doua parti. Pe de o parte, dusuri fierbinti disponibile, pe de alta specia umana in reprezentarea ei mai putin fericita...

Nu este scopul meu sa fac un comentariu asupra serviciilor de acolo. Insa... poate ii vor fi cuiva de folos...

piscina - apa cam rece... la sauna: trebuie sa ii chemi pe baietii de la receptie sa "faca focul", apoi e cald si bine :). Camerele: pai, totul este alb, te simti ca intr-un spital de nebuni. Iar baile emana niste mirosuri destul de toxice...

Si mai sunt si niste dulai lasati liberi, care sunt destul de suparati... iar cand sar spre turisti, nu vine nimeni sa ii impiedice, deci inarmati-va cu un bat lung cu care sa ii tineti la distanta... (personalul hotelului mananca floricele si sparge seminte in timp ce priveste cu interes confruntarea).

Un plus ar fi momentul ales de noi - duminica de Pasti, si nu era nimeni pe munte. Alt plus pentru Susai este personalul: foarte amabil (mai putin la fazele cu cainii), gata sa rezolve orice problema (sauna a fost rezolvata exemplar...).

Totusi, preturile sunt exagerat de mari pentru serviciile oferite (€65 pe camera pe noapte la momentul scrierii), iar locatia nu stiu daca merita intr-adevar acesti bani... La Curmatura platiseram 30 RON pentru un pat la priciuri... Daca tot ajungi cu masina pana acolo, poti sa si pleci pana jos in Predeal, unde o sa gasesti cazare la preturi mult mai decente.

Privelistea Bucegilor este fabuloasa. Din pacate, nu am o poza cu ei, ci cu ploaia care ne-a tocat in prima zi...

Eh, si am purces noi a doua zi pe un traseu care urma sa dureze cateva ceasuri, pe cruce rosie, inspre o stana, iar de acolo intentionam sa ne intoarcem spre Predeal, si sa urcam din nou la Susai. Insa, dupa ce am coborat cateva sute de metri (de la 1400 la 1200) cineva din grup a zis "ce frumos, este un rauletz mai jos, si mai este si un lac pe harta (Lacul Rosu), hai acolo!" iar altcineva a raspuns: "da, caci ne putem intoarce direct la Susai de la Lacul Rosu". Asa ca a rezultat un traseu de vreo 7 ore...

Traseul merge cam asa...

Intai cobori vreo 200m altitudine

La punctul marcat pe harta "1", dupa vreo ora de mers sau asa ceva, treci raul Azuga

Si continui pe drumul forestier pe marginea raului

La punctul "2" urci abrupt vreo 150m altitudine, spre 1400. Atentie sa nu pierzi intrarea in traseu spre stanga.

Si ajungi in 10 minute intr-o preafrumoasa poiana.

De acolo te intersectezi cu traseul triunghi albastru. Atentie din nou, el coboara spre stanga, dar tu vei urca pe ceea ce pare a fi poteca naturala, pe mana dreapta, astfel incat sa te intersectezi cu marcajul triunghi rosu.

Si vei traversa cateva poieni pline de "salata" si vietatile care o consuma

Ajungem in punctul 3, la vreo 3 ore dupa plecarea din Susai. In zare se vede Rasnovul...

Si mergem un timp pe curba de nivel, coborand usor spre cota 1300m (punctul "4")

De unde urcam abrupt spre 1500m

Si ajungem in sfarsit la Lacul Rosu sau Gavan, care e mai mult sau mai putin spectaculos... (punctul "5", vreo ora de la "4")

De acolo, traseul mai dureaza vreo 2 ore pana la Susai.

Intai pe curba de nivel pana la refugiul Retevoiu (punctul "6").

Imagini ale Bucegilor

Refugiul Retevoiu (e mult mai curat decat apare in poze, e ordine si se gaseste si mancare pentru cei in situatii de urgenta)

De acolo (~1600m) se coboara iar pana la ~1150m, valea raului Azuga (punctul "7")

Si apoi o placere de urcare de 200m altitudine, pana la Susai

Cred ca in alegerea acestui traseu Dumnezeu ne-a calauzit pasii in directia cea buna, caci facut in sens invers ar fi fost mult mai neplacut... poate nici nu am fi nimerit intersectiile cu diferite schimbari de marcaj.

Iar la final, cateva observatii... Imbunatatirea parerii despre Susai - pana-n coada e in varf de munte (ma rog, un plai acolo, mai usor, doar vreo 1400m), unde e placut sa fii seara, mai ales cand nu e picior de cocalar la orizont, si se vad Bucegii in zare - mai ales Crucea de pe Caraiman parca ar face toti banii, desi nu mai mult decat o singura data :). Apropo, unde o fi acea cabana Susai, pe unde pasii m-au purtat in prima mea excursie pe munte, in clasa a IX-a??

Iar cand ai scos deja banii din buzunar, parca nu iti mai ramane decat sa te bucuri de natura... dupa o zi de mers intensiv pe munte, merge o imagine relaxanta... dar poate ca o poti obtine si in Predeal, 15 minute mai jos cu masina, la jumatate de pret?? ma rog...

Si vreo doua vorbe depre retur la Bucuresti: am gresit drumul de la Susai spre Cioplea si am ajuns in Azuga pe valea raului Limbasel. si mergand inapoi din Azuga spre Predeal, sa recuperam una dintre masinile lasate acolo am vazut coloana de masini de 5km, adica cu totul, probabil, (pana la Comarnic), pesemne, vreo 35km sau asa ceva) si ne-am hotarat ca mai bine pe Cheia... Doamne-ajuta!!! 3 ore, dar macar stii ca sunt 3 si nu cine-stie-cate pe langa Busteni-Sinaia...