25 mai 2013

Cozia

Dupa aproape 20 de ani de umblat prin Carpatii Romaniei am ajuns si in Muntii Cozia. Am trecut de zeci de ori pe Valea Oltului, dar, sofer fiind de obicei, nu am prea avut ocazia sa admir masivul din nord-estul Calimanestiului, si cred ca multi altii trec pe langa el fara sa aiba habar de frumusetea care se afla la doar doi pasi de ei.



Eh, gratie inspiratiei unor prieteni am ajuns anul trecut la Caciulata si la apele termale de acolo (reclama mascata: e un bazin super marfa la Casa Romaneasca, la iesirea din Caciulata, unde e ultra distractiv sa te balacesti iarna la miez de noapte...; in plus, CR este un foarte potrivit loc de unde sa pleci intr-o excursie de o zi pana la Cabana Cozia). Cu respectiva ocazie nu am apucat sa urcam pe munte, dar ne-am promis ca vom reveni... Si iata ca am facut-o :).

(O parte din informatiile de mai jos, referitoare la distante si altitudini sunt luate de pe situl organizatorilor maratonului Cozia, a se vedea mai jos).


Din satul Pausa (punctul 0 pe harta - atentie!, traseul clasic incepe la Manastirea Turnu (320m altitudine), adica inca vreo cativa kilometri de mers de jos pana la Pausa) am urcat cu masina vreo 6 km pana la Manastirea Stanisoara - 780m (fain drumul pe forestier, mai ales intr-un 4x4, dar am gasit acolo si Dacie Logan, si, desigur, o Dacie 1310 - spaima muntilor!). Traseul clasic, pe banda albastra, evita drumul forestier, urcand oarecum paralel cu acesta. De la Manastirea Turnu sunt vreo 2-3 ceasuri de mers pe jos pana la Manastirea Stanisoara.

De acolo (punctul 1) am urcat, natural, pe traseul banda albastra, pana la cabana Cozia - 1573m, 2 ore jumate, ~5km. Timpul indicat in ghidul turistic e de aproximativ 5-6 ore din Turnu pana la Cabana Cozia (punctul 2 pe harta).

Traseul este foarte abrupt, practic urci in permanenta, cu o vaga urma de curba de nivel aproape de Cabana Cozia. Sunt aproape 800m diferenta de nivel (de la Manastirea stanisoara), iar poteca merge in general prin padure. Sunt vreo doua portiuni mai abrupte prin stanci, unde sunt fixate cabluri de sustinere. Nimic inspaimantator insa, cel putin pentru urcare.

La cabana poti servi o ciorba fierbinte, un ceai, o friptura, etc. Este foarte bine aprovizionata, avand in vedere ca se poate ajunge acolo si cu masina (ma rog, macar un Logan, adica ceva cu niste suspensii mai inalte), iar preturile sunt decente.  Cazarea costa 25 RON patul.

De acolo, am zis sa nu mergem pe acelasi traseu ca la venire (mai ales ca ma cam ingrijorau cele doua portiuni cu lantzuri, desi nu e neaparat mare lucru de capul lor, dar parca e mai placut sa le urci decat sa le cobori), asa ca am continuat pe traseul marcat cu banda rosie, urmand sa coboram pana la intersectia cu banda albastra, si de acolo inapoi la masina. Cabanierul ne-a informat ca este ok, coboram vreo 2-2,5 ore, apoi 2,5km pana la Manastire pe banda albastra.

Drumul pe banda rosie este mai lung, si aparent mai dificil (multumesc Domnului ca am facut circuitul in sens invers acelor ceasornicului! - oricum, citind ulterior am aflat ca de fapt chiar asa este recomandat a se parcurge). Desi nu are lanturi sau cabluri, exista niste portiuni prin padure foarte abrupte, si cu totul este mai lung, pentru ca are si pasaje lungi pe curbe de nivel. Iar marcajul este destul de prost; noroc cu poteca cea evidenta, caci, pe alocuri, dadeai peste marcaj din 5 in 10 minute. Am marcat pe harta punctul 3, unde se desprinde traseul marcat cu triunghi rosu, care coboara mai repede spre Manastirea Turnu.

Eh, si dupa ce am coborat pana pe la 700m (~6km de la Cabana Cozia), am intrat din nou pe marcajul banda albastra (punctul 4), care ne-a intors la Manastire (cum spuneam mai devreme, ~2.5km).

Toata povestea ne-a costat vreo 7 ore (cu pauza cu tot la Cabana Cozia), si eram usor cam obositi, ca sa zic asa :) privind inapoi cred ca nu ar fi fost parfum deloc sa facem traseul complet (adica de la Manastirea Turnu - Cozia si inapoi) in aceeasi zi, aviz amatorilor. De pe siturile de unde am pescuit eu harti am aflat ca totusi sunt meseriasi care o fac, insa ei vin din alt film decat cel din care vin eu (gen ca atunci cand eram eu suparat dupa o zi cu mountain bike prin Piatra Mare, dupa ce citisem pe un blog ca "nu prezinta dificultati tehnice majore", iar ulterior, rasfoind mai atent respectivul blog, aflam ca acel autor se dadea prin aprilie-mai cu schiurile prin Bucegi pe acolo pe unde mai era doar o limba de zapada, departe de cararile bantuite de turisti).

Muntii Cozia (in zare)


... zoom-in pe releul de pe Varful Ciuha Mica


... acelasi releu, dupa 5 minute, acoperit de nori


Manastirea Stanisoara



Poteca prin padure, marcaj banda albastra




Doi tovarasi de drum ce ne-au insotit pana la Cabana Cozia


Un prim punct de belvedere - o fi de pe asa-numitul Colt al lui Damaschin??


Din nou prin padure



O poiana pe Muchia Vladesei, unde este afisat Decalogul montaniardului


Alt punct de belvedere - se poate observa Oltul in zare


Insirati pe lantzuri


Catzeii ne priveau un pic ingrijorati


Din nou prin padure



Si-apoi tot mai sus, catre creste...



Cand am ajuns sus, pe curba de nivel de sub varful Ciuha Mica, incepuse ploaia, prilej pentru niste sumbre fotografii (pe acolo a fost in toamna trecuta un incendiu care a mistuit o buna parte din padure)








Manastirea Stanisoara, vazuta de sus


Releul de pe Varful Ciuha Mica


Si, in sfarsit, Cabana Cozia





Si in soare, jumatate de ora mai tarziu



Prima parte a intoarcerii pe traseul marcat cu banda rosie este prilej pentru niste vederi superbe asupra Vaii Oltului si a muntilor de la vest de Olt (cred ca Buila-Vanturarita).















Unul dintre rarele marcaje cu banda rosie


Apoi coborarea abrupta prin padure







Si ajungem la intersectia cu traseul banda albastra, de unde urcam usurel (vreo 100m diferenta de nivel) pe un drumeag spre Manastirea Stanisoara.







Seara privim de jos, de peste Olt... Da, de acolo venim!...


Si, in fine, cateva informatii utile...

Parcul Natural Cozia se afla cam pe aici:


View Larger Map

Are si pagina web (he he, secolul 21, care va-sa-zica): http://www.cozia.ro/index.html

O harta a intregului Parc e aici: http://www.munte.utcluj.ro/Images/harti/Cozia.jpg

In timp ce cautam o harta rezonabila a zonei am descoperit ca pe acolo se practica anual si un maraton montan. http://coziamountainrun.ro/ Se pare ca acesti baieti (sau fete) care se inscriu acolo parcurg 30km in cateva ore... vreo 3, de catre castigator, vreo 4 de catre ceilalti primii 9... eh, pentru turistul obisnuit e un pic mai altfel...


Un comentariu :

  1. Salut,

    Vreau sa fac si eu exact aceeasi tura si vreau s aimi iau cainele, un Labrador. Crezi ca poate urca prin zonele mai dificile? Am vazut acea portiune cu lanturi, dar din poza pare ca un caine dotat cu 4x4 ar face fata. Poti da un sfat? Mersi

    RăspundețiȘtergere