2 sept. 2012

Drumul Regelui - Transalpina

OK, am stat si m-am scarpinat mult cu privire la cum sa scriu despre acest traseu. Intr-un final, dupa ce facusem mai multe ciorne, am decis ca cel mai bine este sa il prezint prin comparatie. Comparatie intre ce era cand l-am parcurs prima oara (in 2009, cu bicicleta), si ce a ajuns cand l-am parcurs a doua oara (2012 - cu masina). Am lasat in postare si texte din diverse ciorne, dar cred ca relevanta este comparatia. Iar intrebarea pe care o adresez eu cititorului este "o fi mai bine ca au construit acea sosea?..." Mai jos sunt niste texte mai vechi, iar apoi pozele...




Deci...

Am aflat despre acest drum prin 2006, citind un articol din Romania Libera. Reporterul respectiv parcursese un drum vechi de 70 de ani, de prin anii 1930, facut cu mult inaintea Transfagarasanului. Facut si praf tot inaintea lui, intrucat Ceausescu a fost gelos pe gloria lui Carol II pentru aceasta, si a vrut sa faca un drum mai spectaculos (edit: respectiv Transfagarasanul), si nu a investit nimic in mentenanta acestui drum (edit: respectiv Drumul Regelui). Personal cred ca a reusit intr-o anumita masura, mai ales dupa ce Drumul Regelui a fost refacut si zeci sau sute de masini il traverseaza in ziua de azi... Ironia destinului...

Oricum, este unul dintre cele mai spectaculoase drumuri din Romania, la concurenta nu numai cu Transfagarasanul, ci si cu altele, cum ar fi Cheile Bicazului, sau Valea Jiului, sau Cazanele Dunarii, sau Carpatii Orientali, Meridionali, sau Occidentali, sau cu inca o mie de alte trasee (chei, vai, trecatori...) care fac Romania atat de frumoasa si de eterna, incat nu-ti mai vine sa mergi prin alte tari...

In fine, istoria lui este poate mai putin importanta, dar se zice ca primii care l-au parcurs au fost romanii care cautau o cale de a ajunge in spatele lui Decebal. Apoi, austriecii au facut si au dres ca sa puna la punct o ruta peste Carpati. Apoi au fost unii, apoi au fost altii...

Mai multe detalii in articolul din RL - cat o mai fi online... http://www.romanialibera.ro/exclusiv-rl/reportaj/sens-interzis-pe-drumul-regelui-1623.html

Cateva fotografii facute de acel reporter (cu copyright de rigoare).




La vremea respectiva, l-am cautat pe reporter, am vorbit cu el, am aflat detalii despre drum, inclusiv ca pot merge pe acolo si cu un Matiz, etc... (urma sa vad la randul meu o Dacie SuperNova cativa ani mai tarziu, printre diverse Jeep-uri si asa mai departe).

Am ajuns intr-un final pe acest drum in vara lui 2009. Poate o sa ajung sa fac o descriere detaliata a acelei excursii, dar pana atunci, cateva vorbe si cateva poze.

La vremea respectiva, baietii (constructorii) lucrau la doua capete. Ma rog, la un capat si jumatate de fapt - pe de o parte asfaltau drumul de la Novaci spre Ranca, si trecusera cu bine de vreo 60-70% din traseu; pe de alta, erau vreo cateva excavatoare care nivelau drumul pe la cota 2000, dincolo de Ranca, dar nu se stresau prea tare.

Noi am stat la o pensiune din Ranca, dupa drumul din Tg. Jiu si Novaci, apoi am purces in ziua urmatoare spre creasta, si apoi mai departe, coborand spre Obarsia Lotrului, si de acolo spre Petrosani.

Pe drum spre Ranca






Intrare Ranca
Spre varful Papusa
Apoi mai departe, tot mai sus, catre creste.. 
















Si cateva de la tovarasul meu de calatorie

Spre Ranca, unde inca era asfaltat
 Spre Ranca, unde nu mai era asfaltat
 Ranca

 Papusa
 Ranca
 Transalpina asa cum era ea pe atunci


 Muntii in zare...


Si acum, revenind in 2012...

Drumul asfaltat impecabil, de la un capat la altul (ma rog, in stilul specific ramanesc, fara marcaje, si fara parapet de siguranta -> constructorii au zis ca il vor instala candva, vom vedea noi cand... Sute de masini, si de plimbareti romani. Cica in timpul verii este chiar mai aglomerat, practic un sarpe alcatuit din autoturisme, care se taraste de la un capat la celalalt al Transalpinei...

Inainte de Ranca

 Ranca dinspre sud



Intrare in Ranca - niste vietuitoare ancestrale blocau partial drumul
 Spre locul de cazare
 O preafrumoasa luna
 Spre varful Papusa
 Pe drum, pe unde cu trei ani in urma mergeam cu bicicleta...


Niste plimbareti opriti sa faca niscaiva poze


 Tot Dacia e regina drumurilor (chiar si acolo unde drumurile nu exista)



 Din loc in loc cate un targ cu produse "traditionale", si ambuteiaje "specific traditionale"


PS. Acum nu am mai vazut cai salbatici pe traseu... In schimb, erau multi magarusi...



Un comentariu :

  1. Cam confuză fraza aia cu Ceaușescu care a încercat nușce cu Carol al II-lea, cre că lipsește un "nu" acolo.

    RăspundețiȘtergere